Uvědomte si, že zákazník, pokud něco koupí, koupí především vztah k Vám. Vedení prodejního hovoru je součástí každé úspěšné prodejní činnosti. Každý prodejce je zodpovědný za svůj rozvoj. U jednoho je to nutnost zvládnout telefonický prodej, u druhého obchodní jednání a u třetího důsledná realizace celého obchodu.

U obchodníků je důležité zvládnout celý proces od sjednávání schůzek po telefonu – akvizice, přes zjišťování motivů, zvládání a řešení námitek až po techniku uzavírání obchodních smluv.

Při samotném jednání by se měla dodržovat určitá struktura či postup pro jeho úspěšné vedení. Důležité je se na jednání připravit, a to otázkami, které budeme klást zákazníkovi. Promyslíme si, co o zákazníkovi víme. Stejně důležité je zvážit, jestli to, co chceme zákazníkovi prezentovat, opravdu potřebuje, takže nejlepší cestou je ptát se.

Přestaňme prezentovat produkt či službu. V úvodní části jednání pokládejte vstupní otázky, pokud dostanete odpovědi, můžete pokládat další tzv. prohlubující otázky. V další fázi kladení otázek hraje svojí roli potvrzení a nadchnutí – zákazník pochopí, že jeho výpovědi jsou zajímavé a transparentní. Dotazováním kontrolujete, zda jste zákazníka správně pochopil. V poslední fázi kladení otázek je důležité shrnout a vyhodnotit „celý proces“ – tady už klient jasně dal najevo svoji motivací ke koupi. Teď je čas na zhodnocení poznatků.

Tady už můžeme využít své odborné znalosti. Na základě sdělených odpovědí najdeme ten nejvhodnější produkt. Projdeme fázi námitek, které jsou obvyklou součásti každého jednání, a po jejich úspěšném zvládnutí uzavřeme ochod. Jak se na jednotlivé fáze prodeje připravit, na co nezapomenout a jak sám sebe motivovat pro úspěšné uzavření obchodu, se dozvíte na tréninku "Vedení prodejního rozhovoru" dne 22.2.2012 nebo 19.4.2012 v Praze. 

Důležitou součástí prodeje je i pokračování v prodeji dalšího produktu, tzv. poprodejní péče. Pokud je Váš zákazník spokojený, požádejte ho o získání dalšího doporučení na nového klienta. Nezapomeňte: trhy a zákazníci se neustále vyvíjejí, a proto právem požadují prodejce a obchodníky, kteří se jim umí přizpůsobit. Vývoj profesionálního prodejce tak nikdy nekončí.

Zdroj: EDUX, s.r.o.